Systemisch werken in de klas

We zijn allemaal onderdeel van meerdere systemen. De belangrijkste is het familiesysteem. Ook je vriendenkring, de sportvereniging en de schoolklas waarvan je deel uitmaakt zijn systemen. Binnen deze systemen leven kinderen en volwassenen met elkaar en beïnvloeden zij elkaar. Ook gebeurtenissen beïnvloeden de leden van het systeem en hun onderlinge relaties. Dit alles noemen we de dynamiek binnen het systeem.

 

Door systemisch te werken in een klas maak ik de dynamiek van de groep zichtbaar met houten poppetjes, picto’s en symbolen en ander klein materiaal op tafel. Doordat de leerlingen hun poppetjes plaatsen in 'de klas van gevoel', zie je als groepsleider direct wat er daadwerkelijk speelt in de groep.

 

Systemisch werken in de klas:

  • Schept rust in de groep
  • Geeft een fijn pedagogisch klimaat
  • Geeft inzichten in knelpunten; pestgedrag, meidenvenijn, buitensluiting, ruzies, groepsdruk
  • Brengt vriendschappen in beeld
  • Laat zien wat er achter bepaald gedrag schuilgaat
  • Geeft handvatten om de balans te herstellen
  • Zet een groep in beweging
  • Zorgt voor verbinding tussen leerlingen onderling, tussen groepsleider en leerlingen, groepsleiders onderling en teams.

Geïnteresseerd in een workshop voor jouw groep of team? Of wil je als team kennismaken met systemisch werken in de klas? Neem contact op via het contactformulier, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

 

Bron: Désirée Farro-Joosen (collega opsteller en grondlegger GroepsGeluk).