Systemisch werken in de klas

We zijn allemaal onderdeel van verschillende systemen. Het belangrijkste systeem is het familiesysteem. Ook je vriendenkring, de organisatie waar je werkt, de sportclub of de schoolklas is een systeem. De mensen binnen de verschillende systemen beïnvloeden elkaar. Een kind wordt onder andere beïnvloed door zijn gezin van herkomst, door de begeleiding van de groepsleider(s) en door klasgenoten. Dit wordt de dynamiek binnen het systeem genoemd.

 

“Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijg je meer zicht op wat er werkelijk speelt. Het helpt te zien waar belemmeringen zitten en waarom dat leidt tot bepaald gedrag.”

 

Met behulp van houten poppetjes, mijn Houten Helden en ander materiaal wordt de dynamiek van de groep helder in beeld gebracht. Als groepsleider zie je direct wat er werkelijk speelt in de groep. Door de leerlingen uit te nodigen om te vertellen wat ze waarnemen, ontstaat er een gesprek en vervolgens meer begrip voor het gedrag van de ander. Kinderen voelen zich gehoord en gezien en dat geeft een gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!   

 

Systemisch werken in de klas;

  • Zet de hele groep (zowel de leerlingen als de groepsleiders) in beweging,
  • Schept rust in de groep,
  • Zorgt voor een veilige leeromgeving,
  • Geeft inzicht in bijvoorbeeld pestgedrag, meidenvenijn, buitensluiting of groepsdruk,
  • Geeft inzicht in bepaald gedrag en laat zien wat er achter bepaald gedrag schuilgaat,
  • Zorgt dat de balans hersteld kan worden,
  • Zorgt voor verbinding tussen de leerlingen onderling, tussen de groepsleider en de leerlingen, maar ook tussen de groepsleiders onderling en het volledige team,
  • Betrekt ook de ouders in het proces.

Geïnteresseerd in een workshop voor jouw groep of team? Of wil je als team kennismaken met systemisch werken in de klas? Ooit wel eens gedacht aan een Onderwijsopstelling? Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.