Opvoedopstellingen

In een opvoedopstelling wordt individueel met een van de ouders gewerkt. Natuurlijk mogen beide ouders aanwezig zijn, maar er wordt met één ouder gewerkt. Kinderen zijn tijdens deze opstelling niet aanwezig.

 

Hoe werkt een opvoedopstelling?

Tijdens de opvoedopstelling gaan we kijken naar het vraagstuk van de ouder(s). Het vraagstuk wordt door de ouder ruimtelijk neergelegd met behulp van vloerankers, ook wel vloertegels. Dit zijn vilten matjes met een kijkrichting. Nadat de vloertegels zijn neergelegd, zal ik de ouder vragen om op iedere vloertegel informatie te halen. Mogelijk ga ik zelf ook op de vloerankers staan om nog meer informatie te krijgen. Wanneer je als ouder letterlijk midden in je eigen vraagstuk staat, zal dit bepaalde reacties oproepen. Deze reacties hebben vaak te maken met grote gebeurtenissen uit het leven van de ouder zelf. Gedrag van een kind kan deze emotie weer oproepen. Dit kan je als ouder laten wankelen omdat het je eigen proces raakt.

 

De informatie waarmee gewerkt wordt, gaat voorbij het denken. Er wordt gewerkt in ‘het veld’ waar de informatie via het ‘innerlijk weten’ komt en voelbaar wordt.

 

Waarom een Opvoedopstelling?

Het doen van een opvoedopstelling zorgt voor een positieve verandering in de verhouding tussen ouder en kind en geeft concreet zicht op praktische oplossingen. Zo kan duidelijk worden wat een kind nodig heeft in het contact met anderen. Voor de ouder zelf wordt duidelijk waarom deze soms zo’n moeite heeft met bijvoorbeeld zijn grenzen aangeven of waarom hij bozer wordt dan passend is bij de situatie. Vaak stellen we ons de vraag; "Ben je als ouder congruent?" Klopt datgene wat je zegt tegen je kind met datgene wat je werkelijk voelt?

 

Een kijkje achter het gedrag

Een opvoedopstelling geeft ons als ware een kijkje achter het gedrag. Het gedrag dat we zien bij een kind noemen we de ‘bovenlaag’. We zien bijvoorbeeld druk of juist teruggetrokken gedrag, onzekerheid, claimgedrag, etc. Bij ouders zie ik vaak onzekerheid, boosheid, macht, geen grenzen aanhouden of… Dit zijn allemaal symptomen van de bovenlaag. Als we bij de ouders en de kinderen alleen kijken naar die bovenlaag en hier aan gaan werken, is dit eigenlijk een vorm van symptoombestrijding. Dit werkt mogelijk kortdurend, maar naar de oorzaak wordt dan niet gekeken. Wanneer we gaan kijken naar dát wat er achter dit gedrag zit, gaan we kijken naar de onderlaag of wel de onderstroom. Wanneer die onderstroom in beweging komt, wordt het hele systeem in beweging gezet. Als ouders veranderen, verandert het gedrag van de kinderen.

 

Wanneer in de opstelling de kern wordt geraakt, dan volgen daaruit nieuwe bewegingen en ontstaan er oplossingen. Dit maakt de opvoedopstelling zo’n krachtige methode.

 

Geïnteresseerd? Neem gerust vrijblijvend contact op. Opgeven kan via het contactformulier. Ik wil u vragen duidelijk aan te geven of u een Familieopstelling, een Gezinsopstelling of een Opvoedopstelling wenst.