De coach

Mijn naam is Leonie Kooiman. Ik ben dochter, zus(je), echtgenoot en moeder.

 

Met veel passie en gedrevenheid heb ik 15 jaar in het basisonderwijs gewerkt. Zes jaar geleden ben ik de Kindercoach opleiding gaan volgen omdat ik kinderen en hun ouders ook graag op een ander vlak wilde gaan begeleiden. Na die tijd ben ik mij verder gaan verdiepen en ontwikkelen en inmiddels heb ik mijn werk als leerkracht neergelegd en richt ik mij volledig op mijn werk als Systemisch Kinder-, en Gezinscoach én als Familie-, en Gezinsopsteller.

 

“Een kind behoort tot meerdere systemen (gezin, school, sportclubjes) en alleen door naar het hele systeem te kijken, kan je zien wat er in de diepte speelt.”

 

Tijdens mijn werk komen er prachtige mensen op mijn pad, met al hun karakters, ervaringen en (on)zekerheden. Elmer Hendrix (familie opsteller, auteur en trainer) en Ingrid Dykstra (internationale gerenommeerde gezins-, en familie therapeute en auteur) leerden mij om met een systemische bril naar deze grote en kleine mensen te kijken. Dat wil zeggen; zij leerden mij verder te kijken dan alleen naar het gedrag. Ik ben er van overtuigd dat veel van onze (onbewuste) overtuigingen, patronen en gedragingen hun oorsprong hebben in de systemen waarin we zijn opgegroeid. Door hier samen naar te kijken worden bepaalde dynamieken zichtbaar en kunnen we deze veranderen en/of accepteren.

 

Sinds elf jaar ben ik moeder en ontdek ik steeds vaker dat opvoeden een ‘vak’ apart is. Ik geniet elke dag van onze kinderen maar ik ervaar de rol als ouder ook als een drukke, serieuze taak. Je kunt immers voor alles een opleiding volgen maar voor het belangrijkste in je leven, iemands vader of moeder zijn,  moeten we improviseren. Daarom is het soms fijn om even te kunnen overleggen, te kunnen brainstormen of even een andere visie te horen over bepaalde opvoedingsvragen. Als systemisch kindercoach kan ik helpen om het gedrag van een kind te vertalen. Door systemisch naar een hulpvraag te kijken, de juiste vragen te stellen en door mijn creativiteit in te zetten, kan ik een kind én zijn omgeving handvatten bieden. Kinderen zijn tenslotte het meest waardevolle wat we liefhebben...

 

Ik krijg energie van de openheid van kinderen, hun puurheid, hun enthousiasme, hun nieuwsgierigheid en hun kijk naar onze grote wereld vind ik geweldig! Ik sta hen graag bij in situaties die zij tegen komen, stimuleer hen om verder te groeien, sterk te worden en zacht te blijven...

Download
Nieuwsgierig wat mijn achtergrond is?
Opleidingsachtergrond.pdf
Adobe Acrobat document 41.2 KB