Leerkracht/Ouder/Collega??

Nog nooit heeft Nederland zo veel juffen en meesters gehad

 

Tijdens deze Corona-tijd zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje. De overheid heeft ons richtlijnen gegeven waar we ons aan dienen te houden. Niet alleen voor onszelf maar zeker ook voor onze medemens. De scholen hebben hun deuren gesloten. Kinderen krijgen onderwijs van ouders die zelf ook noodgedwongen thuis zitten, waar van wordt verwacht dat zij hun eigen werk ook nog doen. Mocht je als ouder nog niet met je handen in je (over drie weken natuurlijke kleur) haar zitten, nu week 2 van 24/7 op elkaars lip zitten is ingegaan, is dit misschien het moment voor een klein crisisplan ;)…

 

Wat kun je doen om het huiswerk van de kinderen en je eigen werk zo goed mogelijk te managen? Hier onder vind je wat tips:

- Werk met een planning. Schrijf hier de werk-, maar ook de pauzemomenten op. Gebruik voor jongere kinderen pictogrammen/tekeningetjes. De meeste kinderen vinden het fijn om te weten waar zij aan toe zijn en in welke volgorde. Vergeet niet dat deze gekke tijd voor kinderen ook heel ongrijpbaar is. Voor de controlfreaks onder ons is deze tijd een uitdaging. Dat geldt voor de volwassenen maar zeker ook voor de minimensen onder ons. Als zelfs je ouders niet weten wat er gaat gebeuren, hoe kun jij dan grip krijgen op het leven? Structuur geeft overzicht en dus rust. Het gevoel van rust geeft veiligheid.
- Zorg voor een goede werkplek.
- Zorg dat alle materialen klaar liggen. Boeken, schriften, potlood, pen, gum etc. Maar ook het extra werk. Misschien kun je een mandje gebruiken? Een mand voor het ‘nog te maken-werk’ en een mand voor ‘het werk dat klaar is’. Zo zien kinderen hun stapel huiswerk kleiner worden.
- Het kan voor kleuters lastig zijn om uit (al) hun speelgoed te kiezen. Ze komen dan tot niets. Zeker jongere kinderen kun je helpen door voor hen speelgoed te kiezen. Maak een keuze voor je kind, hierdoor schep je overzicht. Bied bijvoorbeeld 3 dingen aan. Laat je kind kiezen. Een later moment bied je andere spelmaterialen aan. Je kunt natuurlijk ook spelmaterialen combineren. Als voorbeeld; auto’s bij de blokken, of knikkers bij Kapla. Denk ook eens aan een lege doos. Het zal je verbazen wat een kind hier allemaal mee kan verzinnen…
- Leg het huiswerk van je kinderen uit. Bespreek wat zij moeten gaan doen en waarom zij dit moeten leren (het doel). Kinderen vinden het fijn om te weten waarom zij iets moeten gaan doen. Zeker als het in eerste instantie helemaal niet leuk lijkt. Jij wilt immers toch ook niet ‘zomaar’ iets leren. Vraag na jouw uitleg of ze het begrepen hebben.
- Geef aan hoe lang zij aan hun werk moeten werken (door middel van bijvoorbeeld een kookwekker). Deze tijd is werktijd, voor iedereen binnen het gezin. Dus ook voor jou als ouder. Dit moment mag niemand een ander storen (tenzij anders is afgesproken). Spreek af wat je kind doet als hij een vraag heeft (bijvoorbeeld de vraag even overslaan of een ander werkje gaan doen). Wees, als ouder, consequent. Ga niet in op smeekbedes van ‘een kort vraagje’. Dit is jouw tijd! Laat hen denken in oplossingen! Lukt iets niet, los het op! Als het goed is liggen alle materialen klaar, is het uitgelegd, dus kan je kind aan de slag. Op deze manier stimuleer je zijn zelfstandigheid maar ook zijn oplossingsvermogen. Op school is de juf/meester tenslotte ook niet 24/7 in dienst van jouw kind. De juf/meester heeft er iedere dag(!) een stuk of 25 voor zich…
- Geef aan wat je kind mag doen als het werk af is. Op deze manier creëer je voor jezelf ook tijd en ruimte om jouw werk te doen.
- Sluit een werkmoment af met een korte pauze (een beweeg-moment). Wissel ‘saai’ werk af met bewegingsspelletjes. Stil zitten is tenslotte vreselijk! Zeker voor kleine wiebel-billen. Lukt het jouw kind niet om zittend zijn werk doen? Nou en, stoel weg! Dan werk je toch lekker staand… Zijn zijn benen moe, dan pakt hij echt die stoel er wel weer bij.
- Gelukkig schijnt de zon, geniet er van! Ga naar buiten! Bespreek de afspraken en richtlijnen natuurlijk ook met je kinderen. Ook nu weer; wat is het doel, waarom hebben we deze afspraken? Laat je kind(eren) lekker ravotten in de tuin, als je die hebt. Laat hen zoeken naar insecten of laat hen een ‘schatkist’ (schoenendoos) met bijzondere vondsten maken. Geef evt. zelf een opdracht (zoek een steen, een insect, een worm, een klavertje, een dood blad, een levend blad…) Laat de kinderen hier verder mee aan de slag gaan: wat weet je over een (bijv.) pissebed, hoe kun je hier meer over te weten komen, maak een presentatie/poster over een pissebed, maak hier een foto/filmpje van, stuur dit naar opa en oma…etc.).
- Last but not least: Leg de lat niet te hoog voor jezelf! Lukt het vandaag even niet? Morgen is er weer een dag. Ieder mens is de ene dag productiever dan de andere dag. Dat geldt voor ons als ouders maar ook voor kinderen.

 

En vergeet niet:

 

We schrijven geschiedenis met elkaar! Onze kinderen zullen deze bijzondere periode later (wellicht met vlagen) herinneren. Laten we genieten van deze uitzonderlijke periode met elkaar, de liefde voelen en de verbinding omarmen. Wees dankbaar voor de liefde, gezondheid en geluk!

 

Hopelijk genieten heel veel ouders van het ‘juffen’ en het onderwijzen en wordt op deze manier het lerarentekort in de toekomst ook nog opgelost!

 

En die grijze haren… ach dat komt ook wel weer een keer goed…

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0